”LUULLAHAN JOTTA ON LYSTI OLLA, KUN MINÄ AINA LAULAN..”

Illan hämyssä tarttui verkkokalvolle tv-mainos, jossa iska sompaa vittuuntunutta mutsia, takapenkillä kyrsiintyneet kersat nauravine nakkeineen – kohti muka Hämettä, Sastamalan maisemissa. Muistiini palautuu turkulainen mainostoimisto, johon Hämeen Matkailu jo kymmenen vuotta sitten lappasi rahaa kaksin käsin. Samaan puuhamaa-maisema-väriin päättyy tämäkin spotti. Missä Vanajavesi, linna, missä Hämeen upeat matkailukohteet Kati?!
Olen blogissani jo muutama vuosi sitten kysellyt Hämeen Matkailun sapluunaa, kysellyt myös kaupunginjohtajalta, Iisakilta – hiljaisuus.
Oletin, että ”meno” muuttuu kun Raija läx, mainossarka ei muuttunut piiruakaan paremmaksi.
Ehkä kyseessä on tarkoin varjeltu liikesalaisuus, jota kaupunkilaiselle ei voi paljastaa, paljonko upposi v. 2002- lähtien turkulaiselle mainostoimistolle Hämeen Matkailun budjetista. Näkemykseni mukaan, tuuleen heitettyyn tulokseen olisi kliffa verrata, kun tätä kaupungin työn tuottavuutta ja tuloksellisuutta summataan muutenkin opiksi ja ojennukseksi.
Ps. Kovin on hämäläisen verkkaista myös mitäänsanomattoman Tervetuloa Hämeeseen- tv-mainoksen ulostuloaika, heinäkuu kohta puolivälissä.
Manselainen, – M. G-R on niitä ministereitä, jotka eivät osaa vastata, mitä kello on, kun viisarit liikkuu koko ajan.
(Otsikko nyysitty Toivo Kuulalta)

6 kommenttia artikkeliin “”LUULLAHAN JOTTA ON LYSTI OLLA, KUN MINÄ AINA LAULAN..””
  1. avatar teknopappa sanoo:

    Minusta on ihmeellistä jos hämäläiset käyttävät turkulaista mainostoimistoa markkinointiin. Onhan varmaan Hämeenlinnassakin päteviä mainostoimistoja ja varmaan sitoutuisivatkin paremmin oman kaupungin ja maakunnan mainostamiseen, lisäksi heillä on tuntemusta paikkakunnan erityis olosuhteista. Lisäksi raha jäisi pyörimään omaan kaupunkiin joka myös olisi päättäjien tärkeä ottaa huomioon eikä aina sitä halvinta hintaa. Kuten vanha fraasi sanoo niin ” halvalla ei saa hyvää”.

  2. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Tervehdys teknopappa!
    Hämeenlinnassa on muutenkin vallalla vieraskoreus.
    Onnikka vie ja tuo vierasmaalaisia sorvin ääreen kolmivuorossa.
    Oli kuulemani mukaan valtuutettu ihmetellyt,
    miksei työllistetä kortiston satoja paikallisia ammatti-ihmisiä.
    Vastaus oli, etteivät ne ole kiinnostuneita, tekevät mieluummin pimeitä hommia?!
    Tuohon ei usko erkkikään.
    Outo on asenne Arkadiassakin.
    Kun perussuomalaisten toimisto kunnostettiin pelkästään suomalaisen ammattitaidon voimin,
    riensi kiukkuinen vähemmistövaltuutettu syyttämään syrjinnästä?!
    Minusta tässä maassa ja maakunnassa alkaa olla semmoinen huutokaupan- ja orjamarkkina-menon maku.
    Mitä tulee itse matkailumarkkinointiin,
    Eurooppa on väärällään myös puuhastelu- ja golfkohteita,
    pitää vain keskittyä siihen, mikä täällä Hämeessä on se omaleimaisin tarina.
    Sehän on jo olemassa.
    Riitta

  3. avatar Konsta Kupiainen sanoo:

    Poliittinen farssin malli menossa?
    Kuntaministeri Vimma Herkkunen (nimi muutettu)
    on kiinnostunut syrjäisten kylän keskeneräisestä
    maintolaiturista? Vai onko sitteenkään?

  4. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Terve Konsta!
    Älyllisenä olentona tiedät ettei kuntaministeri liity ko. blogiini.
    Kritiikkini kohdistuu ammattitaidottomuuteen markkinoinnissa,
    jonkinsortin laiskuuteen, ns. hengen velttouteen,
    kyse on sentään yhäti hupenevista kaupunkimme verovaroista.
    Vakavin, mauttomin kuittaus tulee poliittisen johdon joukosta,
    jossa alueemme ammattitaitoiset suomalaiset työttömät leimataan työhaluttomiksi,
    pimeän potin pyörittäjiksi.
    Tässä kohtaa minun huumorintajuni ei taitu.
    Kiitos kommentistasi!
    Riitta

  5. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Moi Riitta!
    Aika vähän täällä on matkailun alalla saavutettu. Fasiliteetit ovat kunnossa, mutta yrittäjyys puuttuu. Se ehkä johtuu hämäläisten luonteenlaadusta: elämysten tuottaminen ei ole oikeaa työtä.
    Mainonnan varoja pitäisi kohdentaa enemmän tarjonnan haalimiseen. Koota yrittäjien ideoita nippuun, ja pienellä kannustuksella rohkaista niitä. Venäläiset olisivat hyvä kohderyhmä. Minkälaisista aktiviteeteista he olisivat valmiit maksamaan?
    Täytyy soittaa Leksalle niin nähdään t. Hessu K

  6. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro Hessu!
    Itänaapurit eivät tingi kunnon elämyksistä ja tiedät miten he rakastavat hyviä tarinoita vaikkapa tsuhnasta.
    Hämeen Matkailu on pyörinyt omissa svääreissään jo kymmenen vuotta, asiat aina ”vaiheessa,” kysyttäessä.
    Minulle on turha tulla väittämään moista viivettä, turha myös selitellä, ettei ko. tuloksia voi mitata, kyllä voi.
    Hallituksessa on istuskellut kaupunginjohtaja, nyk. pallia lämmittää mm. ”markkinointiguru” Kiemunki – heille näämmä uppoaa selitys kuin selitys.
    En saa vastausta, paljonko on rahaa uponnut 10v. aikana turkulaiseen mainostoimistoon?
    Kati Tiitola vastasi Radio Hämeessä Maarit Piri-Lahdelle Hämettä markkeeraavan Sastamalan maisemista, jotta paljonhan se tv-mainonta maksaa?!
    Todella tarkkaa taloudenpitoa.
    Varsinaisen ”elevator pitch´in ennätys, onneksi olkoot Riikka Helenius+kumpp. keskiaika-elämyksineen!
    He ja Sibbe-Korhonen muistetaan maailmalla YLE:n juhannusjunan pysähdyttyä assalle 3min., eikä siihen tarvittu turkulaista mainostoimistoa rahastamaan.
    Hämeessä on jo kaikille kaikkea valmiina, toimiva veturi puuttuu.
    Olenkin odottanut älyllistä herraseuraa ja viileää Annaa, NAM! Nähdään.
    Riitta
    (Elevator pitch l. hissipuhe on meidän markkinointi-immeisten märkä uni, jota tavoitellaan,
    myynti-aikaahan on vain kerrosten väli)

Jätä kommentti

css.php